A reggelek sokfélék. Leginkább az határozza meg őket, milyen volt előtte az éjszakánk. Tudjuk jól, hogy egészségünk és az ébrenléti óráink minőségének szempontjából alapvető fontosságú a pihentető és kielégítő alvás.

Ha azonban életvitelünk a szükségesnél lényegesen kevesebb alvást enged, a tudatosan tervezett napunk ellenére is könnyen szétcsúsznak tennivalóink és mi magunk is, így kevés energiával, fáradtan, nehéz lesz tartani az előre meghatározott tempót.

HATÉKONYSÁG, ÖSSZESZEDETTSÉG, IDŐGAZDÁLKODÁS

1. Aludjunk eleget!

Első feladatunk tehát, hogy megteremtsük az elegendő alvás feltételeit. Ha ezt éjjel lehetetlen elérni, találjunk napközben egy-két nyugodt órát, amikor lepihenhetünk.

2. Tervezzük a reggelt habitusunk szerint!

Vegyük figyelembe a személyiségünket, amikor arról döntünk, hogyan kezdjük ezentúl a reggeleket. Szeretjük a gyors ébredést, a reggeli iramot? Felpörget minket, ha lendületesen belevágunk a napba? Vagy éppen ellenkezőleg: lassan szeretünk ébredni, indulás előtt híreket olvasni, meleg ételt reggelizni, kávézni.

3. Legyünk körültekintőek és gondoljunk a többiekre is!

Gondoljunk a velünk élőkre, amikor új reggeli szokásokat akarunk kialakítani. Működni fog az a reggeli torna, amíg a többiek alszanak? Szabad lesz utána a fürdőszoba? Nem lesz túl hangos a smoothie turmix? Értékelni fogják a többiek, ha rájuk nyitjuk az ablakot? Ha nem akarjuk, hogy a nagy frissesség és hatékonyság már kora reggel vitába torkolljon, beszéljük át együtt, milyen változások lesznek a reggeli rutinban.

4. Legyünk türelmesek!

Kisgyerekes családoknál különösen, de egyedül is érdemes a fokozatosságot választani, egyszerre csak egy új szokást, eredményes módszert bevezetni. Ne kényszerítsük magunkat és a velünk együtt élőket se korábbi kelésre, ha nem tudunk korábban elaludni. Akármennyire is jó szándékú és tudományosan megalapozott a tervünk, nem leszünk hatékonyak, ha a testünk nem áll készen rá.

5. Gondolkodjunk előre!

Akik éjjel aktívabbak, jól teszik, ha már alvás előtt felkészülnek a reggelre. A káoszt elkerülendő, mindent startra készen hagynak éjjel, beleértve a másnapi ruhákat, sport- vagy egyéb felszereléseket, előkészítik a reggelihez valókat, összepakolnak mindent, a lakást is rendben hagyják. Ők azok, akik a döntéseiket is szívesebben hozzák meg a késői órákban, nekik ezekről is este érdemes jegyzeteket készíteni, amiket másnap már csak átfutni, ellenőrizni kell.

6. Tervezzük meg a napi feladatokat!

Ahhoz, hogy reggelente összpontosítani tudjuk az elménket, akár egy konkrét feladatra, akár arra, hogy pozitív elvárásokkal induljunk neki a napnak, egyedüllétre van szükségünk. Szerencsére a csendes meditálás vagy tervezgetés nem zavarja mások nyugalmát, így csakis rajtunk múlik, hogy egy kis gyakorlással be tudjuk-e vezetni az ehhez szükséges 15 percet a reggeli életünkbe. Köthetjük zuhanyzáshoz, kutyasétáltatáshoz, kávézáshoz, bármilyen számunkra kellemes, nem sietős tevékenységhez.

7. Keljünk kicsit korábban!

Igen, 15 perc bőven elég! 15 perc alatt meg tudjuk határozni a napi prioritásokat, ki tudjuk húzni a felesleges dolgokat, meg tudjuk tervezni a feladatokat, össze tudjuk szedni azokat a gondolatokat, amelyek segítenek, akármilyen problémáink is vannak. A fókusz segít. Oldja a stresszt. Az elsőre beláthatatlannak tűnő teendők órákra lebontva máris kezelhetővé válnak.

8. Tanuljunk a hibáinkból!

Ha rendszeresen elkésünk, állandóan otthon felejtünk valamit, netán délelőtt gyakran rosszul leszünk az éhségtől, vagy bármi más módon saját magunk életét nehezítjük, ez legyen az első, amin tudatosan dolgozunk. Tanuljunk az újra és újra megtörténtekből, készüljünk az elkerülésükre. Sokkal több sikerélményre számíthatunk a nap folyamán, ha a rizikós pontokat jó előre kezeljük, és sokkal több energiánk is marad a nehezebb feladatokra, ha a kisebb bosszúságok nem emésztenek fel minket.

9. Hangolódjunk az előttünk álló napra!

Maradjunk következetesek és kitartóak! Egy új szokás kialakításához idő kell. Lehet, hogy kezdetben elveszettnek érezzük magunkat egy sötét reggelen, nemhogy a sikerre, de a puszta létezésre is nehéz ráhangolódnunk. Ilyenkor hívjuk segítségül azokat, akik inspirálnak minket vagy jó kedvvel töltenek el: hallgassuk a kedvenc zenénket, nézzünk meg egy ösztönző videót, vagy olvassunk el egy új fejezetet az aktuális könyvünkből.

10. Mozogjunk!

Ne csak szellemileg, fizikailag is ébredjünk fel! Frissítsük magunkat citromos vízzel, szálljunk le hamarabb a buszról, lépcsőzzünk, menjünk bringával munkába, mozgassuk meg a testünket, és legyünk hálásak érte, ha mindeközben kisüt a nap!

Szerző

Az OTTO Blog szerkesztői csapata

Az OTTO Blog szerkesztői csapata

Az OTTO Blogon naponta friss inspirációkat találsz divat, otthon és életmód témákban. Felkutatjuk számodra a legújabb stílustrendeket, legyen szó divatról vagy lakberendezésről. Összegyűjtjük neked a híreket és újdonságokat, hasznos tippeket adunk és életmódtanácsokkal látunk el, bemutatjuk neked a szezon must-have darabjait.