Ha sportos az életvitelünk, nem kérdés, hogy ősszel is folytatjuk saját edzéstervünket. Ha viszont még nem olyan régóta sportolunk rendszeresen, a hidegebb idő beálltával hajlamosak vagyunk engedékenyebbek lenni magunkkal szemben, futás helyett a jó meleg szobában pihenést választani egy jó könyv vagy film mellett. Hogyan tartsunk ki, hogyan élvezzük ősszel is a sportolás előnyeit?

SZABADTÉRI SPORTOLÁSI LEHETŐSÉGEK

FUTÁS

A szabadban futás ősszel is jobb választás az edzőtermi futópadnál, de néhány dologra oda kell figyelnünk, hogy elkerüljük a sérüléseket. A futás időpontját gondosan kell megtervezni, figyelembe véve a napi időjárást. Számítanunk kell a korai sötétedésre, ezért érdemes jól megvilágított utakon futni, hogy biztonságban érezzük magunkat. Ha nem szeretünk egyedül futni, keressünk egy futóklubot a lakóhelyünk közelében. Fussunk olyan utakon, amelyek bejáratott futó útvonalak, autóforgalomtól és kátyúktól mentes jó minőségű terepek. Hidegben merevebbek az izmaink, így a bemelegítésre és a futás utáni nyújtásra is több kellő időt kell szánni, a ruházatunkat pedig gondosan kell kiválasztani.

Láthatóságunk és a megfázás elleni védelem a legfontosabb. Előbbit megoldhatjuk olyan futófelsővel, amelyik fényvisszaverő csíkokat tartalmaz, láthatósági mellénnyel, utóbbit pedig réteges öltözködéssel. Egyéni hőérzettől függően 2-3 réteg futóruha szükséges, a legalsó réteg mindenképpen engedje át a nedvességet. A megfelelő futónadrágok és könnyű futódzsekik mellett, amelyeknek külső rétege védelmi funkciót is ellát a szél vagy eső ellen, rendkívül fontos a sapka, sál, kesztyű, valamint a megfelelő futócipő kiválasztása. Elsősorban a talajhoz kell igazítanunk a modellt, az aszfalton futás egészen más kialakítást igényel, mint az erdőben, egyenetlen felületen futás. A méret kiválasztásakor pedig gondolnunk kell arra, hogy napon belül egyénileg változó mértékben dagad a lábunk, ami hosszú távú futás közben különösen érzékelhető.

TÚRÁZÁS

A túraútvonalak ősszel különösen látványosak, az erdők, völgyek, tavak, hegyoldalak, arborétumok ilyenkor a legszínesebbek. Ha eddig nem tettük, idén keressük fel valamelyik meseszép őszi színekben pompázó kirándulóhelyet, töltődjünk fel a panorámától, a naponta változó képtől, a jó levegőtől. Mielőtt elindulunk, járjunk utána, mire kell számítanunk az adott helyszínen, beleértve az esetleges nyitvatartást vagy belépődíjat. Keressünk rá, hol szerezhetünk be frissítőt vagy hová bújhatunk fedezékbe, ha jön egy váratlan zivatar.

Ahhoz, hogy egész nap kényelmesen barangolhassunk, jó minőségű túrafelszerelésben kell nekivágnunk az útnak. A természetjárás számos meglepetéssel szolgálhat, amikre érdemes előre felkészülnünk. Egy ellenálló túrabakacs, túradzseki, túranadrág és egy erős hátizsák már fél siker.

OTTHONI ÉS EDZŐTERMI LEHETŐSÉGEK

A mozgási lehetőségek végtelenek, akár házon belül is, de edzőteremben aztán végképp. Újabb és újabb sportok születnek, amelyek intenzitásuktól függően bárki számára tökéletes erősítést, felüdülést és szórakozást jelentenek. Mi most három népszerű mozgásformát ajánlunk az őszre, melyekhez tökéletes sportruházatot is kínálunk.

JÓGA ÉS PILATES

Első ránézésre akár hasonlónak is gondolhatnánk a két mozgást, azonban kialakulásukkor az eredeti célok éppen ellenkezőek voltak. Míg a jóga több ezer éves hagyományokra épülve egyfajta spirituális megtisztulás, az elme lecsendesítése, önuralom, fegyelmezettség, a lélek és a szellemi erők iránymutatásának elérése, a velük való kapcsolat, addig a Pilates középpontjában a tényleges testgyakorlás, az egészséges test áll. A jóga és a pilates számos ponton különbözik, így a légzéstechnika, a sebesség, a mozgástartomány, sőt a külső szemmel látható végeredmény szempontjából is, de mindkettőről elmondható, hogy fantasztikusan oldja a feszültséget és javítja a tartásunkat.

FITNESZ

Bár a jógához és a pilateshez hasonlóan fitnesz mozgásokat is végezhetünk otthon, sokszor eredményesebb csapatban, élő irányítás mellett edzőteremben. A megfelelő ruházatnál első számú szempont, hogy semmiben ne akadályozzon minket, szabadon mozoghassanak benne a végtagjaink, és hogy jól érezzük benne magunkat. Extrém intenzitású sportoknál a “lélegző” anyagok segítik a komfortérzet fenntartását, kezdőként azonban elegendő bármilyen számunkra kényelmes sportruházat.

Szerző

Az OTTO Blog szerkesztői csapata

Az OTTO Blog szerkesztői csapata

Az OTTO Blogon naponta friss inspirációkat találsz divat, otthon és életmód témákban. Felkutatjuk számodra a legújabb stílustrendeket, legyen szó divatról vagy lakberendezésről. Összegyűjtjük neked a híreket és újdonságokat, hasznos tippeket adunk és életmódtanácsokkal látunk el, bemutatjuk neked a szezon must-have darabjait.